Solmu yhdistää kuntalaiset ja päättäjät

Nurmijärven kunta osallistaa kuntalaisia digitaalisilla palveluilla.

Nurmijärven kuntalaisten uusi palvelualusta julkaistiin keväällä 2018. Ensimmäisenä palveluna avattiin keskitetty palautejärjestelmä. Sen käyttö on digihankkeen koordinaattori Piia Nurkan mukaan alkanut positiivisesti. “Pelkästään kevään palautteiden perusteella voidaan jo osoittaa kehittämiskohteita kunnassa”, Nurkka kertoo. “Lisäksi keskitetyn järjestelmän ansiosta tiedämme, miten palaute on käsitelty.”

Aktiivisten kuntalaisten lisäksi Piia Nurkka kiittelee ratkaisun toimittaneita Accountor Enterprise Solutionsia ja KuntaProta. “Hyvät kumppanit ovat auttaneet aina tarvittaessa.”

Nurmijärven Solmu liittää asiat yhteen

Solmuksi nimetty palvelu on toteutettu Microsoft Dynamics 365 -pilvipalvelujen avulla. Nurkka näkee tärkeänä, että palvelua laajennetaan – esimerkiksi sähköisten lomakkeiden käyttöön. “Digitalisaatiossa pointtina ei ole vain sähköistää asioita, myös omat prosessit pitää saada kuntoon.”

Kunnan suunnitelmissa on esimerkiksi kirjastokorttihakemuksen vieminen Solmuun. 42 000 asukkaan Nurmijärvellä uusia kirjastokortteja haetaan yli 3 000 vuodessa, joten sähköiselle palvelulle uskotaan olevan kysyntää. “Mikään kirjasto ei ole vielä tällaista hakemusta tehnyt suomi.fi-tunnistautumisella”, Nurkka tietää.

Myös Nurmijärven hallintojohtaja Jukka Anttila näkee Solmussa laajempia mahdollisuuksia. “Palvelu taipuu myös asiakkuuksien hallintaan. Kunnan täytyy ajatella myös markkinointia.”

Palvelulupauksena palautteen käsittely viikossa

Palautejärjestelmällä on pieni ydintiimi, joka esikäsittelee kaikki palautteet sekä välittää ne varsinaisille asiantuntijoille vastattavaksi. Hallintojohtaja Anttila kertoo kunnanhallituksen tehneen vastikään päätöksen, jossa vastuuhenkilöt sitoutuvat antamaan vastauksen kuntalaisen esittämään ideaan tai palautteeseen viikon sisällä.

Solmu on saanut paljon kiitosta kuntalaisilta. ”Nurmijärvellä kuntalaisten osallistaminen ideointiin ja päätöksentekoon koetaan erittäin tärkeäksi. Tämä oli syy järjestelmän hankintaan”, Anttila korostaa. “Meillä ei ollut toimivaa palautejärjestelmää, joten palautteisiin vastaaminen oli vaihtelevaa. Käsittely oli saatava linjakkaaksi.”

Toimiva ratkaisu kuntalaisten osallistamiseen

Solmu on osoittanut toimivuutensa kuntalaisten palautteiden hallinnassa ja matalan kynnyksen ideointialustana. “Toisinaan kuntalaiset ovat fiksumpia kuin kunnan päättäjät, mutta harva lähtee soittamaan, vaikka parannusehdotukset ovat kullan arvoisia”, Anttila kehuu.

“Kuntalainen voi esittää Solmussa perustellun ideansa, joka käsitellään, joka arvioidaan ja johon vastataan. Tämä on merkittävä vuorovaikutuskanava kunnan ja kuntalaisten välillä.”

Myös Anttilalla on pelkkää hyvää sanottavaa yhteistyöstä KuntaPron ja Accountor Enterprise Solutionsin kanssa. “Projekti on hoidettu vastuullisesti, eikä meitä ole jätetty yksin palvelun käyttöönoton kanssa.”

Lisätiedot:

Jani Rauhala, Business Platform Lead (Dynamics 365), Accountor Enterprise Solutions Oy, jani.rauhala(a)accountorenterprise.fi

Jukka Anttila, hallintojohtaja, jukka.anttila(a)nurmijarvi.fi

Piia Nurkka, koordinaattori, piia.nurkka(a)nurmijarvi.fi

 

Haluatko tutustua Microsoft Dynamics 365:n mahdollisuuksiin asiantuntijan johdolla. Pyydä maksuton demo. 

 

Facebooktwitterlinkedin

Uusimmat Dynamics-asiakastarinat

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan mahdollisimman pian. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

Accountor Enterprise Solutions Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.