Näin moderni liiketoiminta-alusta mahdollistaa kilpailukyvyn kasvattamisen – kolme esimerkkiä

Yhtenäisen, yrityksen kaikki bisneskriittiset järjestelmät yhden katon ja datan äärelle tuovan liiketoiminta-alustan käyttöönotto tehostaa toimintaa ja tuo yritykselle kustannussäästöjä. Mutta entä kilpailukyvyn kasvattaminen?

Todellista uniikkia kilpailuetua havittelevat ovat kuitenkin enemmän kiinnostuneita siitä, miten käytössä olevat järjestelmät mahdollistavat uusien palveluiden tai ansaintamallien luomisen.

Mitä tämä käytännössä voisi tarkoittaa? Tässä kolme esimerkkiä.

Tiedosta palvelutuote

Ajantasainen tieto voi itsessään muodostua kilpailukyvyn kasvattamisen kannalta keskeiseksi tekijäksi ja palvelutuotteeksi. Miten tieto esimerkiksi valjastetaan osaksi liiketoimintaprosesseja siten, että kokonaisuus mahdollistaa verkostomaisen arvonluonnin yrityksen sekä sen asiakkaiden ja sidosryhmien välillä?

Ajantasaisen logistiikkatiedon tarjoaminen asiakkaalle palveluportaalin tai verkkokaupan kautta on hyvä esimerkki tapauksesta, jossa koko arvoketjun tiedosta voidaan muodostaa kilpailukykyä kasvattava palvelutuote loppuasiakkaalle.

Esimerkiksi autojen maahantuonti sisältää useita vaiheita siitä, kun auto tilataan tehtaalta kohti maahantuojaa ja lopulta autoliikkeelle. Maahantuojan kannalta on operatiivisesti tärkeää tietää auton sijainti ja tilanne koko logistiikkaketjun läpi. Tämä reaaliaikainen tieto on oleellista myös autoliikkeelle, joten tiedon tuotteistaminen ja tarjoaminen asiakkaalle portaalin kautta on merkittävä tekijä maahantuojan kilpailukyvylle ja asiakastyytyväisyydelle.

Automatisoitu lisämyynti

Liiketoiminta-alustoja voidaan valjastaa myös tarpeen tunnistamisen automatisointiin ja saavuttaa tilanne, jossa ilmoitus täydennystarpeesta tai suora palvelutilaus lähtee ennen kuin asiakas itse tunnistaa tarpeensa.

Esimerkiksi teollisuussäiliöiden tilaa voidaan mitata automaattisesti, ja säiliöiden tyhjentyessä hälytysrajalle asiakkaalle voidaan muodostaa automaattinen palvelutilaus sopimuksen puitteissa ilman, että asiakkaan täytyy olla asiasta yhteydessä.

Yhtenäinen asiakastietokanta ilman integraatioita

Liiketoiminta-alustalla kaikki liiketoiminta-alustan sovellukset hyödyntävät ja rikastavat yhteistä tietoa asiakkaasta.

Asiakkaan tilanteesta voidaan muodostaa parempi kokonaiskuva, kun asiakkuudesta on saatavilla ajantasainen kuva aina myynnistä toimitukseen sekä asiakaspalveluun. Tilaukset, tukipyynnöt, reklamaatiot, sopimukset ja avoimet tehtävät sekä keskustelut ovat nähtävissä kootusti.

Esimerkiksi asiakaspalvelu saa laajat tiedot asiakkaasta nähtäväksi asiakkaan tukipyynnön saapuessa. Näin esimerkiksi avoinna oleva tukipyyntö tai aikaisemmat asiakkaan antamat palautteet mahdollistavat hyvän asiakaspalvelun.

Kilpailukyvyn kasvattaminen tavoitteena? Lisää liiketoiminta-alustan hyötyjä konkreettisten esimerkkien ja asiakascasejen kautta löydät oppaastamme:

vauhtia-kasvuun-cta

Facebooktwitterlinkedin
Jani Rauhala

Jani Rauhala

Seniorikonsulttina toimiva Jani on työskennellyt aiemmin mm. Microsoftilla ja Siemensillä monipuolisissa myynnin ja sen johtamisen tehtävissä.

jani.rauhala@accountorenterprise.fi

 

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta