BLC:lle haettiin koko konsernin yhteistä CRM-ratkaisua ja osaavaa ratkaisutoimittajaa liiketoiminnan tueksi

BLC Taito ja Turva ovat molemmat osa BLC konsernia. Yrityksillä saman konsernin lisäksi oli muutakin yhteistä, nimittäin tarve uudelle CRM-järjestelmälle. Ratkaisuksi haluttiin Microsoft Dynamics 365 sen monipuolisuutensa ja pilvipohjaisuutensa vuoksi. Pelkän asiakkuudenhallinnan lisäksi BLC:ssä otettiin käyttöön myös MS Dynamics 365 -paletista mm. Kenttätyönohjaukseen tarkoitettu Field Service ja jatkossa repertuaaria on tarkoitus laajentaa yrityksen tarpeiden mukaan.

Tarve konsernin yhteiselle ja modernille CRM-järjestelmälle potkaisi muutoksen tuulet liikkeelle 

BLC Taidolla tarve uudelle CRM-järjestelmälle syntyi, kun fuusion myötä kaksi vanhaa CRM-järjestelmää haluttiin yhtenäistää ja päivittää nykyaikaan pilvipohjaiseksi ratkaisuksi.

”Vanhat CRM-järjestelmämme eivät enää olleet mielekkäitä jatkokehittää eivätkä vastanneet kumpikaan tämän päivän tarvetta, joten päädyimme hankkimaan kokonaan uuden CRM-ratkaisun”, myyntijohtaja Jukka Holm BLC Taidosta kertoo.

Lähtötilanne BLC Turvassa puolestaan oli se, ettei heillä ollut oikeaa CRM-järjestelmää lainkaan. Tästä alkoi selvitystyö, jonka tarkoituksena oli löytää koko konsernille yhteinen CRM-ratkaisu.

”Halusimme yhteisen CRM-järjestelmän, joka mahdollistaisi ristiin myynnin”, tuotepäällikkö Mikko Torniainen BLC Turvasta kertoo.

”Ennen tosiaan saattoi käydä niinkin, että asiakkaan parkkipaikalla konserniyhtiön myyjä törmää toiseen saman konsernin myyjään. Asiakkaammekin odottavat, että me tunnemme heidät paremmin, joten on tärkeää, että meillä on yhteinen järjestelmä, joka palvelee kaikkia yhtiöitä”, Jukka Holm jatkaa.

Dynamics 365 for Field Service täytti kaikki BLC Turvan vaatimukset huoltotyönohjaukselle 

BLC Turvassa tehdään vuositasolla tuhansia keikkoja, ja niiden hallittuun koordinointiin tarvittiin toimiva järjestelmä.

”Aiemmin teimme sitä ERP:n yhteydessä olevalla huoltoseurantamoduulilla, eikä se enää palvellut tämän päivän liiketoiminnan tarpeita. Palvelu- ja huoltoliiketoimintamme ovat kasvaneet kaikista voimakkaimmin, joten tarvitsimme uuden ohjelmiston huoltotyönohjaamiseen.”

Microsoft Dynamics 365 -liiketoiminta-alusta mahdollistaa sekä asiakkuudenhallinnan että huoltotyönohjauksen, joten se oli luonteva valinta ratkaisukokonaisuudeksi.

”Meille selvisi, että Microsoft Dynamics 365:ssä on olemassa Field Service -huoltotyönseurantamoduuli ja päätimme lähteä tutustumaan siihen tarkemmin. Se oikeastaan täytti kaikki meidän vaatimukset, joten valinta oli helppo”, Mikko Torniainen BLC Turvasta kertoo.

”Dynamics 365:ssä tuntui olevan kaikki palaset kohdillaan”, Jukka Holm jatkaa.

Accountor Enterprise valikoitui kumppaniksi laajan kokemuksensa ansiosta 

”Halusimme yhden kumppanin, joka pystyy hoitamaan järjestelmätoimituksen kokonaisuudessaan. Kyseessä oli kuitenkin aika vaativa projekti, johon kuuluu eri yhtiöitä ja erilaisia tarpeita.  Hanke oli laaja kaiken kaikkiaan. Tuntui, että Accountor Enterpriseltä löytyi osaajia kaikkiin tarpeisiimme, joten se oli sitten selkeä valinta”, Jukka Holm sanoo.

Toinen asia, joka ohjasi BLC:tä Accountorin suuntaan oli Field Service -moduulin tuoreus.

”Muilla toimittajilla ei ollut vielä juurikaan kokemusta Field Servicestä. Accountor Enterprisellä oli jo muutama referenssi siitä olemassa, mikä vaikutti valintaan ”, Mikko Torniainen jatkaa.

Kustannussäästöjä ja helpompaa arkea – BLC Turva 

Ohjelmistohanke uudisti toimintatapoja ja tehosti arkea BLC Turvassa.

”Meillä BLC Turvassa on saavutettu huomattavia kustannussäästöjä Field Servicen myötä – etenkin isoimmissa yksiköissä, joissa meillä on kymmeniä työntekijöitä ja laaja maantieteellinen alue, jota pitää hallita”, Mikko Torniainen kertoo.

Field Servicen ansiosta BLC Turvassa pystytään nyt ohjaamaan keikkatöitä alueellisesti ja tehokkaasti – oikea henkilö oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Keikat saadaan saman tien myös laskutettua.

”Keikat saadaan heti kuitattua valmiiksi, joten laskutuskierto nopeutuu. Se on kassanhallinnan kannalta tärkeää meidän talousosastolle. Lisäksi se helpottaa kentällä olevien työtä, kun he saavat keikat samantien kuitattua eikä sitä tarvitse enää tehdä erikseen konttorilla päivän päätteeksi”, Tornianen jatkaa.

Raportointi on myös helpottunut BLC Turvassa ohjelmistohankkeen jälkeen.

”Pystymme kattavammin raportoimaan keikkoja – kuinka paljon keikkoja on tehty, mille asiakkaalle ja mihin kohteisiin, miten paljon mennyt kohteessa aikaa ja mitä tuotteita siellä on käytetty ja kuka kohteessa on viimeksi käynyt jne. Tämän datan avulla pystymme myös palvelemaan asiakasta paremmin, kun tiedämme tarkasti, mitä kohteissa on viimeksi tehty”, Tornainen sanoo.

Bisneshyötyjä myynnissä, asiakaspalvelussa ja asiakaskokemuksessa – BLC Taito 

BLC Taidossa on saatu parempaa myyntitulosta uuden CRM:n myötä.

”Aikaisemmin CRM:n käyttö oli enemmän sitä lopputulemien kirjaamista ja nykyään se ohjaa paremmin myynnin toimintaa. Turhat unohdukset ovat vähentyneet ja myynnin työskentely on sitä kautta järkevämpää ja tehokkaampaa, mikä ohjaa parempaan myynnin tulokseen ”, Jukka Holm sanoo.

Lisäksi myynnin ennustettavuus on parantunut, kun kaikki asiakkaat ovat uudessa CRM-järjestelmässä. Ensimmäisiä kunnollisia ennusteita on jo pystytty Holmin mukaan tekemään, ja niiden pohjalta pystytään suunnittelemaan myös resursseja tuotannon osalta.

BLC Taidossa haluttiin myös asiakkuudenhallinnassa huomioida nykyisten asiakkuuksien tarpeita. Lisäksi BLC Taidossa on ruvettu mittaamaan asiakaskokemusta.

”Olemme mallintaneet asiakkuuksienhoitomallin, joka omalta osaltaan varmistaa sen, että sovituista asioista pidetään kiinni eivätkä ne ole pelkästään muistin varassa. Olemme alkaneet mittaamaan asiakaskokemusta esimerkiksi tekemällä asiakastyytyväisyyskyselyitä tapaamisten jälkeen. Teemme myös kyselyitä ennen tapaamista, jotta osaamme valmistautua paremmin tapaamiseen ja keskittyä oikeisiin asioihin. Näin säästämme sekä asiakkaan että omaa aikaamme”, Holm kertoo.

BLC:llä Dynamics 365 -palapeliä rakennetaan myös tulevaisuudessa 

BLC:llä on jo tulevaisuuden suunnitelmat ohjelmiston jatkokehityksen kannalta selvänä. MS Dynamics 365:n moduuleita aiotaan ottaa lisää käyttöön. Ainakin seuraavien palojen lisääminen on suunnitteilla: Power BI, Linkedin-laajennus ja PSA eli Project Service Automation.

”MS Dynamics 365 on kuin palapeli, joka laajenee pala palalta. Kun otat yhden, haluat kaikki”, Mikko Torniainen naurahtaa.

 

Lisätietoja:

 

Juha Järvinen, myyntipäällikkö, Accountor Enterprise Solutions Oy, juha.jarvinen(a)accountorenterprise.fi

Mikko Torniainen, tuotepäällikkö, BLC Turva Oy, mikko.torniainen(a)blc.fi

 

Facebooktwitterlinkedin

BLC Taito ja BLC Turva ovat osa BLC konsernia. BLC Taito tarjoaa yrityksille tietotyössä tarvittavat ohjelmistot, palvelut ja laitteet tuettuina, ylläpidettyinä ja etähallittuina. BLC Turva tarjoaa yrityksille kattavan ja asiantuntevan palvelukokonaisuuden kaikkiin turvallisuusjärjestelmiin aina mekaanisesta lukituksesta nykyaikaiseen kulunvalvontaan asti.

Katso nettisivut: http://www.blc.fi/yrityksille/turva/ ja http://www.blc.fi/blc/konserni/blc-taito/

Jukka Holm BLC Taidon myyntijohtaja ja Mikko Torniainen BLC Turvan tuotepäällikkö.  

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta