Mikä on CRM-järjestelmä?

CRM tulee sanoista Customer Relationship Management ja siitä käytetään suomessa yleensä lyhennettä CRM tai asiakkuudenhallinta. Yksinkertaisesti selitettynä CRM tarkoittaa siis asiakassuhteiden hallintaa. CRM-järjestelmä tai asiakkuudenhallintajärjestelmä puolestaan on ratkaisu, jolla asiakkuudenhallintaa tehdään.

Mikä on CRM-järjestelmä eli asiakkuudenhallintajärjestelmä?

CRM-järjestelmä eli asiakkuudenhallintajärjestelmä tukee yrityksen toimintaa, sillä se auttaa hallitsemaan asiakassuhteita ja pysymään kärryillä siitä, missä minkäkin asiakkaan kanssa mennään. Lisäksi järjestelmän avulla voidaan löytää uusia asiakkaita ja luoda myynti- ja markkinointistrategioita, jotka pohjautuvat asiakastietoon. CRM:n sisällä asiakastietoja voi kätevästi analysoida, suodattaa, raportoida ja jalostaa johdon, asiakaspalvelun, myynnin ja markkinoinnin käyttöön. Tietojen avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa asiakaslähtöisempään suuntaan. Järjestelmän avulla voidaan myös hoitaa asiakastukea, jolloin asiakkaiden kanssa käydyt keskustelut voidaan kirjata järjestelmään ja tarjota näin jouhevampaa asiakaspalvelua. Vaikka palvelija vaihtuisi välissä, tiedetään mikä asiakkaan tilanne on.

CRM-järjestelmän avulla parempaa asiakaspalvelua

Yksi suurimmista syistä, miksi asiakas vaihtaa kilpailijalle on se, ettei asiakas koe tulleensa tarpeeksi hyvin huomioiduksi. Jos asiakastiedot eivät ole ajantasalla, ei yritys voi tietää, mitä asiakkaille kuuluu. CRM-järjestelmä auttaa hallitsemaan asiakassuhteita koko asiakkuuden elinkaaren ajan ja näin asiakkaat eivät lähde kilpailijan matkaan. Kun tiedät, mitä asiakkaallesi kuuluu, mitä hän haluaa ja mistä viimeksi asiakkaan kanssa on keskusteltu, pystyt tarjoamaan hänelle yksilöllisempää palvelua, pitämään lupauksesi ja yllättämään positiivisesti.

Laadukkaita tuotteita ja palveluja on saatavilla nykypäivänä rajattoman paljon. Asiakas valitsee kumppanin yleensä tunteen pohjalta, kun tuotteen/palvelun laatu ja hinta eivät eroa paljoakaan toisistaan. Tällöin ratkaisee asiakkaan tunne siitä, mikä yrityksistä on luotettavin, parhain, tutuin jne. Asiakkaat myös mielellään kääntyvät tutun ja hyväksi koetun yrityksen puoleen uudelleen. Pidä siis hyvät suhteet asiakkaisiisi ja prospekteihin, niin positiivinen emotionaalinen side säilyy.

Pidä asiakastiedot yrityksellä, älä yksittäisellä työntekijällä

On erittäin tärkeää, että asikastiedot ovat yrityksessä muidenkin kuin yhden henkilön takana. Mitä jos myyjä vaihtaa työpaikkaa ja kaikki hänen hoitamansa asiakkaiden tiedot lymyilevät jossakin epämääräisten omien tiedostojen syövereissä? Kukaan ei tällöin välttämättä tiedä, mitä asiakkaiden kanssa on sovittu, kun myyjä lähtee talosta. Asiakastiedot pysyvät tallessa ja järjestyksessä CRM-järjestelmän avulla. Nykyaikaiset pilvipohjaiset CRM-järejestelmät takaavat sen, että tiedot ovat saatavilla missä tahansa ja milloin tahansa kätevästi yhdessä paikassa. Näin ollen tiedonkulkuun ei tule katkoksia ja asiakkuuden hoitaminen jatkuu, vaikka vastuuhenkilö muuttuisi.

Nykyaikainen CRM keskustelee yhdessä monien muiden järjestelmien kanssa, jolloin liiketoimintaprosesseista tulee entistä jouhevampia ja kokonaisvaltaisempia.

 

Lataa ilmainen opas onnistuneeseen CRM-hankintaan tästä!

 

Facebooktwitterlinkedin

Katarina Klinge

Katarina Klinge on digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija. Erikoisosaamisalueina hänellä on sisällöntuotanto, videot ja Google-mainonta. Katarina on valmistunut korkeakoulusta 2012 tutkintonimikkeellä medianomi, AMK.

Vapaa-ajalla Katarina matkustelee, nostelee puntteja ja tanssii mielellään latinorytmien tahtiin.

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta