NetSuite Suiteworld17 terveiset: Enemmän, Paremmin ja Ikuisesti

Otsikon ”More, Better, Forever” on Suiteworldin yllätysvieraan, Oracle CEO Mark Hurdin puheesta napattu slogan, joka tiivistää olennaisen, yleisökysymysten saattelemana yliajalle venyneestä ja varsin katu-uskottavasta puheenvuorostaan. Hurd kertoi Oraclen kassaan jääneen NetSuiten hankinnan jälkeen vielä 60 miljardia, jotka tullaan kohdistamaan jo ennestään maailman kovimpien tietokanta ja ERP-teknologioiden kehittämiseen.

Suiteworldeissa kiinnostavinta, myös viihdyttävintä (jos SuiteFestiä, eli Las Vegasin yössä juhlittua mahtavaa rokkikonserttia ei lasketa) on aina ollut NetSuiten perustajan ja CTO:n Evan Goldbergin keynote, yleisön hurraamaan tälläkin kertaa saanut tuotejulkistusten ilotulitus.

Evanin avausrepliikkinä kuului: “Oracle+NetSuite means more, more, more!” – ja jatkui muistinvaraisesti ilmaisten ”tämä mitä tänään näemme, on vain alku, tuotekehitysbudjetin kasvaessa jo tänä vuonna yksin massiiviset 25 %”.

Kehitysjohtaja Evan on entinen oraclelainen. NetSuiten hän perusti 18 vuotta sitten Oraclen perustajan ja pääjohtajan Larry Ellisonin kanssa. Evan selvästi iloitsi kotiin paluustaan, päästessään käsiksi tuoreimpaan ja parhaaseen tietokantateknologiaan ja pilvipalveluihin.

Oraclen tarjoaman teknologiatuen merkitys heijastuu nopeasti läpi NetSuiten, suorituskyvyn kerrottiin parantuvan huimat 98 %. Ällistyttäväksi tämän tekee se, että NetSuite on jo ennestään riittänyt globaaleille jättiyrityksille ja valtavia transaktiomääriä käsitteleville jenkkipörssin teknologiayrityksille.

Suomi maailman kartalle

NetSuite on nyt julkisen aikataulun kera sitoutunut Nordiciin ja Suomeen täysin. Globaalistikin merkittävän panostuksen taustalla, on nopea alueellinen asiakasmäärän kasvu; päiväntarkan asiakasmäärän ollessa pohjoismaissa 733 yritystä.

Esitellyn roadmapin mukaan NetSuite lokalisoidaan Suomeen, kuten muihinkin pohjoismaihin syksyyn mennessä – sekä kielisyyden että talouden osalta. Lokalisointi on hoidettu aiemmin pohjoismaissa partnereiden suorittamina kustomointeina. Lue lisää lehdistötiedotteesta.

Kirjanpitäjiä Suiteworldissa tuntui ihastuttavan suomalaisille tutut ominaisuudet kuten tiliotteiden käsittely ja reaaliaikainen pankki-integraatio. Näitä suuremmat taputukset taloushallinnon osiossa keräsi kansainvälisen konsernikäsittelyn edelleen automatisointi.

Sinä myyt, NetSuite hoitaa loput

“If you can sell it, we can bill it, and we can recognize it.” -mantra liittyy SuiteBilling moottoriin, joka on OneWorldin tapaan järisyttävä toiminnallisuus, joka erottaa NetSuiten kilpailijoista.

SuiteBilling on työkalu äärimonipuolisten, globaalien, monitasoisten ja -portaisten sopimus- ja hinnoittelumallien hallintaan – joita tarvitaan hybridibusinessmalleissa, eli yritysten ryhtyessä tai asteittain siirtyessä tuotebusineksesta palveluliiketoimintaan. Oivallinen case-esimerkki tämän kyvykkyyden käyttäjästä, voimasta ja transformaatiosta on kaikkien tuntema tietoliikenne- ja elektroniikkateollisuusyritys Cisco.

Tuotannollisille ja jakeluyrityksille tarjotut toiminnallisuudet laajentuvat ja syventyvät laajalla kirjolla, tähtäimen ollessa niin ikään globaalin liiketoiminnan tukeminen. NetSuite pyyhkii pöydän ulkoistetun tuotannon ohjauksella ja automatisoinnilla, kansainvälisessä monivalmistaja, -partneri ja -toimittaja ympäristössä. Kehityksessä toistuu sama ydinlupaus kuin edellä: Sinä myyt, NetSuite hoitaa loput.

Palveluyrityksille avainkehityksenä on SuitePeople (kts. jäljessä) sekä yleiseen käytettävyyteen ja analytiikkaan liittyvät parannukset.

Non-profit yhtiöille kehitetty template sisältää täyden tuen ulkopuolisen rahoituksen turvin pyöritettävään talouden- ja toiminnanohjaamiseen. Jotakuinkin täydellisyyteen hiotun vertikaaliratkaisun uumoillaan olevan askel kohti julkista sektoria.

Devaajat tykkäsivät

NetSuite on alusta, joten sovellusten kustomointi ja kehitystyökalut ovat olennainen osa pilvipalvelua. Yksityiskohtiin menemättä, kehitysympäristöön tehdyt fundamentaaliset parannukset miellyttivät yleisöä voimakkaasti ympäri jäätävän kokoista keynotepuheille varattua hallia.

Maailman parasta analytiikkaa

Nopeamman ja ketterämmän uuden sukupolven demottiin olevan totta myös SuiteAnalyticsin osalta. Erillisen BI-ratkaisun tarpeen suurimmissakin konserneissa mitätöi esitelty sulauttaminen Oraclen maailman parhaisiin analytiikka-, budjetointi- ja suunnittelutyökaluihin, joihin tunnetusti myös SAP-yritykset vallan luottavat.

SuitePeople: Puuttuva rengas löytynyt

NetSuiten ytimeen rakennetun, silmin nähden erinomaisen intuitiivisen SuitePeoplen eli HR-toiminnallisuuden sanotaan olleen puuttuva rengas, ennestäänkin jo kattavassa, kaikki yhdessä tietokannassa ajatuksessa. Dynaamisen HR-tiedon linjaaminen liiketoimintatiedon kanssa avaa liiketoimintakehittäjille näköaloja niin prosessi- kuin analyysitasolla.

Kehityksen taustalla on muutaman vuoden takainen some-ajan-hengen-mukaisia HR-järjestelmiä rakentaneen Tribe HR:n yritysosto. Käytettäessä erillistä HR- tai palkkaratkaisua (kuten Suomessa), integraatio kulkee SuitePeoplen kautta. Näin NetSuite toimii monipuolisena HR-käyttöliittymänä palkansaajille. – SuitePeople etenee käytäntöön nopeasti ja onkin jo Suomessakin testikäytössä yhdellä asiakkaalla.

SuiteSuccess

Kun NetSuite tunnetaan etenkin edistyksellisten aikaisten omaksujien ratkaisuna, on nyt tarjolla pragmaattisempiakin ostajia tyydyttävä malli. SuiteSuccess on enemmistölle suunnattu hankinta- ja käyttöönottomalli, jonka mukaan asiakas tietää tarkkaan mitä saa, eli ts. tarkkaan kuvatut oman alansa edelläkävijöiden kanssa kehitetyt parhaat käytännöt.

SuiteSuccess löytyy kahdeksasta vertikaalista ja 12 mikrovertikaalista ja määrien kerrotaan kasvavan nopeasti. Etuina best practice -ajattelun ohella, nopeampi ja edullisempi implementointi.

NetSuiten toimitusjohtaja Jim McGeever korosti tilaisuudessa, ettei kyseessä ole YARIM eli Yet Another Rapid Implementation Model – vaan jotain kouriintuntuvampaa. Yrityksen kuin yrityksen luvataan siirtyä mallin avulla nollasta-pilveen sadassa päivässä tai nopeammin ja tuloksena teknisesti optimaalisin toteutus.

SuiteSuccess sitouttaa asiakkaat jo tutustumisvaiheessa templateihin ja malliin, jonka taustalla toimii porttiteoriana viisiportainen “stairway to heaven” -kehitysprosessi. – Vähään tyytyväiset pääsevät helpolla ja voivatkin pysyä ensimmäisellä portaalla, joka vastaa suitemaista sovelluskirjoa ts. modernia back- että frontofficea yhdessä systeemissä. Transformaatio on tuotteistettua ja opastettua portailla nousemista kohti nirvanaa.

Johtopäätöksiä

Melkoinen pläjäys merkittävää uutta. Jutusta oli pakko tilan vuoksi karsia pois kokonaisia osiota ja toimialoja, kuten verkko- ja vähittäiskaupan omnichannel ratkaisut, jonka tuoreisiin asiakkaisiin lukeutuu Suomessa vaikuttava CDON.com, joka on pohjoismaiden suurin nettikauppa musiikille, elokuville ja peleille.

NetSuite on liiketoiminta-alusta, mutta myös sen hankinta saa alustamaisia piirteitä. Nyt yhä selvemmin NetSuite asiakas ja partneritoimittaja kohtaavat saman alustan päällä – ja tämän kohtaamisen on synnytettävä uudenlaista lisäarvoa; sitä ei ole enää jatkossa pohjoismaissa lokalisoinnit, vaan NetSuite on väline johonkin muuhun ja ennalta-arvaamattomaan, mihin ekosysteemi sitä päättää kuljettaakaan.

SuiteSuccessissa on kyse Oraclen tavoittelemasta skaalautumisesta ja nähtäväksi jää, miten tämä alkaa purra kotimaisissa vertikaaleissa. Suomesta maailmalle ponnistavat disruptiiviset yritykset mahtuvat sovittamalla tarjoiltuihin vertikaaleihin, etujen kuitenkin tyypillisesti ollessa juurikin toimialarajojen rikkomisessa. – Kuitenkin vanhentuva ohjelmistokanta perinteisillä toimialoilla on suuri ja pidemmälle vertikaaleihin tuotteistettu NetSuite voi hyvinkin löytää uudet uomansa myös ei-niin-kasvuhakuisten yritysten joukosta.

Suiteworld17 vakuutti NetSuite evankelistana tunnetun allekirjoittaneen lopullisesti. NetSuiten kansainvälinen kyvykkyys pienille ja keskisuurille yrityksille on monessa mielessä täysin ilmiömäinen. Suomalaisen kansainvälisen yrityksen CFO, joka ei vielä tiedä NetSuitesta elää kuplassa, kuin se entinen mies nokialaisen matopelinsä kanssa, kun isot pojat leikkivät jo älykännyköillä. Velvollisuutenne on havahduttaa nämä henkilöt heti kohdatessanne!

Suiteworldin jälkihöyryissä vahvistui myös dilemma: NetSuite tunnetaan kansainvälisenä, modernina ja nuorekkaana, kasvu/startup yritysten ratkaisuna. Tämä leima painaa NetSuitea SAP:n ja Microsoftin varjoon, vaikka todellisuudessa NetSuiten taikaa on se, että enterprise tason yritykset saavat NeSuitella käyttöönsä pienen ketteryyden – ja vastaavasti pienet yritykset saavat enterprise yritysten voiman.

Tämä teknokraattien mustavalkoisen ajattelun ylittävä mysteeri, olla sekä (ketterä) – että (vahva) yhtä aikaa on ydin menestymiseen, ei vain järjestelmätasolla vaan nykyaikaisessa liiketoiminnassa muutenkin. Menkää siis ja haastakaa status quo! ja vaatikaa ympäristöä tajuamaan! – vähintään se, että olemme kaikkinensa siirtyneet joko-tai ajasta sekä-että aikaan. – Aito pilvi on juuri tasan niin ihmeellistä.

Facebooktwitterlinkedin

Juha Kuivainen

Juha on Accountor Enterprisen NetSuite-evankelista ja NetSuite-akatemian pääjehu. Juha on koulutukseltaan MBA ja insinööri. Hän on toiminut useissa yrityksissä ERP-myynnin suunnannäyttäjänä, pian kahden vuosikymmenen ajan. Kokemusta on kertynyt muidenkin liiketoimintasovellusten lanseeraamisesta Suomen kamaralle.

Vapaa-aikaansa Juha viettää kolmen tyttärensä ja vaimonsa kanssa. Laitesukellus ja filosofisten aiheiden pohdiskelu ovat Juhalle rakkaita harrastuksia.

juha.kuivainen@accountorenterprise.fi

puh. 044 3336796

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta