Uusi bisnes haltuun ketterästi – liiketoiminta-alustat ratkaisuna

 

Yrityksen perusjärjestelmät pyörittävät konemaisesti isoja tietovirtoja ja prosesseja. Kun tehokkuus ja riskien minimointi nousevat keskeisiksi tavoitteiksi, joustavuus ja kyky reagoida laskevat.

Reagointikykyä testataan uusissa orastavissa liiketoiminnoissa ja oheistoimintojen hallinnassa. Tähän tarvitaan ketterää ja joustavaa ratkaisua. Usein ensimmäinen ratkaisu ei ole täydellinen, ja kehitystä pitää pystyä jatkamaan joustavasti.  Joskus turvallisuus ja riskienhallinta voivat pakottaa tallentamaan tapahtumia perusprosessinkin varrella tai oheistoiminnoissa.

Ota uudet alueet haltuun liiketoiminta-alustan ominaisuuksilla

Dynamics 365 ja NetSuite ovat liiketoiminta-alustoja. Näiden liiketoiminta-alustojen laaja perustoiminnallisuus on tarjolla sovellettavaksi liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Ylätasolla haltuunotto tapahtuu seuraavilla askeleilla:

  1. Päätä tavoite ja etenemispolku. Piirrä ydinporukan kanssa paperille malli toiminnasta ja osapuolista. Sovi tavoiteaikataulusta. Päätä, mitä tehdään ensimmäisenä ja mitä tehdään myöhemmin. Sitouta joukot yhteisen ongelmanratkaisun kautta tavoitteeseen. Usein muutaman yön nukkuminen auttaa myös kirkastamaan suunnitelmaa.
  2. Mallinna toiminta. Osaava pääkäyttäjä tekee isojakin mallinnuksia nopeasti. Iteroi tämäkin vaiheittain loppukäyttäjien kanssa. Et voi päästä toimivaan tuotantoon menevään ratkaisuun kuin oppimisen ja testaamisen kautta.
  3. Kerää tietoa. Asiakkaat ja tuotanto kertovat, mikä on toimivaa. Rakentava vuorovaikutus pääkäyttäjän ja loppukäyttäjän välillä on tärkeää. Todellisen prosessin pyörittäminen yhdessä auttaa varmasti molempia osapuolia. Mobiililaitteiden hyödyntäminen on uusi mahdollisuus, jota ei kannata ohittaa.
  4. Opi ja kehitä edelleen. Kun liiketoiminta muuttuu, tarpeet ja mahdollisuudet ymmärretään paremmin. Se on oppimisen merkki. Huolestuttavinta olisi, jos ratkaisussa ei olisi mitään muutettavaa. Niin ei oikeassa liiketoiminnassa saa käydä. Säännöllinen keskustelu ja avoin kehityslista ovat aina paikallaan.

Konkreettisia esimerkkejä

Asiakkaamme taivuttavat Dynamics 365- ja NetSuite-järjestelmiä mitä mielenkiintoisimpiin haasteisiin – tapahtumien ilmoittautumisprosesseista aina kalustonhallintaan.

  • Ilmoittautumisprosessi. Kun kohderyhmät, kutsuviestit ja ilmoittautumiset hoituvat kaikki saman järjestelmäkokonaisuuden kautta, ei synny ristiriitaista tietoa tai tarvetta manuaaliselle datan siirtämiselle. Tieto tapahtumaan ilmoittautumisesta tallentuu suoraan asiakastietoihin, joita sekä myynti että markkinointi hyödyntävät. Ilmoittautuessaan osallistujat saavat viivakoodillisen lipun. Lippu voidaan jaella verkkoratkaisun (esim. Dynamics Portals) tai sähköpostin kautta. Tieto paikalle saapuneista osallistujista tallentuu viivakoodiskannausten perusteella suoraan järjestelmään, ja tietoa voidaan hyödyntää myöhemmissä vaiheissa.
  • Kalustonhallinta. Kenttähenkilökunnalla on usein varusteita, joiden varaus- ja huoltotilanne pitää saada kontrolliin. Myös varusteiden hierarkkinen rakenne voidaan mallintaa. Laitteet merkitään viivakoodilla. Varauskalenteri on saatavilla kaikille työntekijöille. Käyttö- ja huoltohistoria on tallessa ja helposti saatavilla kunkin laitteen osalta.

Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti – vaikkapa yrityksen asentama laitekanta, asiakkaan käyttämät tuotteet, autokannan seuranta, vanhentuvien tuotteiden seuranta, ja niin edelleen. Kaikkien mahdollisuuksien kartoittamista ja rakentamista tärkeämpää on kuitenkin saada ensimmäinen versio tuotantoon nopeasti ja oppia todellisesta käytöstä. Kertynyt tieto auttaa tekemään faktapohjaisia, perusteltuja päätöksiä.

Liiketoiminta-alusta ei pysy toimistossa

Nykyaikaiset ohjelmistot eivät pysy pelkästään toimistoissa, vaan tulevat sinne, missä työtä kulloinkin tehdään. Mobiiliratkaisut ovat liiketoiminta-alustojen keskeinen ulottuvuus. Jos et löydä sovelluskauppapaikoilta valmiita ratkaisuja, kehitä tehokkailla työkaluilla omasi. Vaikkapa edellä kuvattu tapahtuman osallistujien rekisteröintiin tarvittava viivakoodien luku onnistuu erityisten lukulaitteiden lisäksi myös tavallisella älypuhelimella sopivan sovelluksen avulla.

Kaikki tämä kertoo, että skaalautuminen kokeiluvaiheesta suureenkin tuotantoon on mahdollista ja voi tapahtua hallitusti. Toistaiseksi vain Excelissä esiintyvään liiketoimintaan ei tarvitse tai kannata tehdä isoja etukäteisinvestointeja, vaan sen sijaan voidaan edetä tehdystä oppimisen ja maailman rakentumisen tahdissa.

Kuten aina, tärkeintä on ensimmäisen askeleen ottaminen ja päätös oppimisen aloittamisesta! Liiketoiminta-alustat vähentävät ensimmäisen askeleen riskiä ja mahdollistavat onnistumisen skaalaamisen isoksikin liiketoiminnaksi – kun sen aika on.

 

Lataa Lisäarvoa bisnekseen liiketoiminta-alustalla – miksi ja miten? -oppaamme veloituksetta alta:

Facebooktwitterlinkedin

Heikki Tukiainen

Heikin työhistoria ulottuu McKinseyn liikkeenjohdon konsultoinnista Nokian liiketoiminnan kehitykseen ja Pretaxin talouden ulkoistuspalveluihin. Heikillä on kokemusta pilvipalveluista, taloushallinnon arjesta ja johtamisesta, kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä yritysten strategioista. Koulutukseltaan Heikki on tuotantotalouden DI.

Vapaa-aikaansa Heikki viettää radio-ohjattavien lentokoneiden ja suunnistuksen parissa. Unelmia vaaliva mies viihtyy metsässä kompassin ja kaksospoikiensa kanssa – ja on kaksonen itsekin.

LATAA ACCOUNTOR ENTERPRISEN KÄTEVÄT OPPAAT TÄSTÄ

Älä anna ERP-projektin
musertaa

Lataa

Lue opas, kerää vinkit,
vältä riskit

Opas onnistuneeseen CRM-hankintaan

Lataa

Liideistä diileiksi
 

Lataa

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli toimimaan

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta

Asiakkuudenhallinta, myynti ja markkinointiTaloushallinto ja toiminnanohjaus