Sosiaalisen median liidit kasvattavat myyntiäsi – jos löydät etsimäsi

Sosiaalisessa mediassa kannattaa olla korvat höröllä.

Esiin saattaa putkahtaa liidejä, joista perinteisin menetelmin olisi tullut liidejä vasta aikojen päästä – jos silloinkaan. Todennäköisesti joku kilpailijoistasi olisi tarttunut jo aikapäiviä sitten mahdollisuuteen, kun pelkkään perinteiseen prospektointiin luottava myyntikoneistosi vasta heräilisi horroksestaan kyseisen ostajan kohdalla.

Mihin tämä perustuu?

Somessa on helppo kysäistä vinkkejä jo siinä vaiheessa, kun ei oikein vielä edes tiedetä, mitä ollaan ostamassa ja mihin tarpeisiin mitkäkin ratkaisut vastaavat. Silloin on helppo tarttua oljenkorteen ja kilauttaa kaverille sosiaalisessa mediassa. Verkon avoimessa ilmapiirissä voi törmätä sekä uusiin että vanhoihin tuttuihin, joilta apuja saattaa löytyä.

Sosiaalinen media on useimmille organisaatioille jo arkea. Yleensä vastuullinen löytyy viestinnästä tai markkinoinnista.

Myyjälle tämä kenttä ei perinteisesti ole ollut sitä tutuinta aluemyyntipiiriä. Sosiaalinen myynti on trenditermi, jossa tuloksen tekeminen perustuu pitkälti yksilön omaan aktiivisuuteen, verkostoon ja vuorovaikutukseen.

Miten sosiaalinen media sitten saadaan osaksi koko myyntiorganisaation arkea?

Harva organisaatio on virittänyt systemaattisen sosiaalisen median seurannan ja myynnin prosesseja toisiinsa. Varhaisen vaiheen someliidit olisi kuitenkin syytä ottaa systemaattisesti haltuun myynnin kasvattamiseksi.

Someseuranta valmiiksi mukana

Dynamics 365 -asiakkuudenhallinnan käyttäjille someseurannan työvälineet (Microsoft Social Engagement) tulevat perusratkaisun kylkeen kaupan päälle. Aikaisemmin someseuranta oli hankittava erikseen (tai kuului pakettiin tietyn ostomäärän jälkeen). Syksyn 2016 Dynamics 365 -julkistuksen yhteydessä uuteen lisensointipaketointiin sisällytettiin nämä ominaisuudet.

”Kuunnellaan vaan taivasta, se vaikkei vastaakaan…”

Aina pelkkä pilvitaivaiden kuuntelu ja seuranta eivät riitä. Tehokas someseuranta onkin kehittynyt somevuorovaikutuksen ja -puhelun kanavaksi. Eli sometaivas kyllä vastaa ja antaa palautetta. Somekuuntelu ei siis voi olla itseisarvo, jota ei ole kytketty myynnin ja markkinoinnin prosesseihin. Paras hyöty ratkaisuista saadaankin, kun kuuntelulla on selvä tarkoitus – johtaa vuoropuheluun.

Vuorovaikutus (Social Engagement) on puolestaan tehokkaimmillaan, kun kuuntelu ja siihen linkitetyt toimenpiteet kytkeytyvät vaikkapa osaksi CRM-järjestelmää ja sen asiakashoitomalleja. Näin sosiaalisen median kautta tuleva liidiprosessi saadaan hoidettua paitsi asiakasta palvelevalla tavalla, myös oman organisaation tutkakuvalle ja mittauksen piiriin.

Kuuntelu kuuluu kaikille

Kuka sitten omistaa sosiaalisen kuuntelun? Kaikki ja ei kukaan. Someseurannan tulisi kuulua organisaatiossa eri tasoille.  Seurannan demokratisointi laajentaa someseurannan harvojen työvälineestä laajemmalle tarvitsijajoukolle. Laajennusta voisi tehdä alueellisesti, organisaatiotasoittain (myynnille työvälineitä), organisaation toiminnoittain (T&K, tuote- tai palveluvastuulliset). Näkymät ja kiinnostuksen alueet voi suunnitella kunkin käyttäjäryhmän kiinnostuksen ja vastuiden mukaan.

Asiakaspalvelumahdollisuudet ja sentimenttianalyysi

Myynnin liidien lisäksi verkosta voi nousta asiakaspalveluliidejä – verkko kun tarjoaa joskus löytöjä asiakaspalvelutoimille. Näitä ovat erityisesti negatiiviset palautteet, joissa on mahdollisuus korjata omaa toimintaa. Yleensä nopeus on valttia näissä tilanteissa. Silloin automaattinen seuranta ja sen antamat hälytykset ovat arvokkaita. Moderni sosiaalisen median seuranta osaa muodostaa automaattisesti keskustelun sävystä jatkuvaa analyysia (sentimenttianalyysi), ja sävyn muutoksiin voidaan reagoida nopeasti ja systemaattisesti.

Kuinka eteenpäin?

Sosiaalisen seurannan työkaluja on tarjolla paljon, mutta ainakin Microsoft-ekosysteemissa toimiville suosittelemme Microsoft Social Engagement -työkalun kokeilua. Se kuuluu Dynamics 365 -pakettiin, on perusteiltaan helppo oppia ja nopea ottaa käyttöön. Alkuun pääsee vaikka näillä helpoilla ohjeilla. Käyttökokemusten karttuessa voi käyttötapaa säätää omiin tarpeisiin.

Sosiaalisen median seurannan voi myös liittää osaksi muita asiakkuudenhallinnan prosesseja, ja siinä osaava kumppani on paikallaan. Ota yhteyttä – autamme tarvittaessa alkuun ja voimme yhdessä katsoa, miten aihepiiriä kannattaa lähestyä. Halutessasi voit myös pyytää demon tai workshopin aiheesta.

Lisää asiaa Dynamics 365:sta sekä liiketoiminta-alustoista ja niiden hyödyistä löydät tuoreesta oppaastamme – lataa se veloituksetta:

Facebooktwitterlinkedin
Jani Rauhala

Jani Rauhala

Seniorikonsulttina toimiva Jani on työskennellyt aiemmin mm. Microsoftilla ja Siemensillä monipuolisissa myynnin ja sen johtamisen tehtävissä.

jani.rauhala@accountorenterprise.fi

 

LATAA ACCOUNTOR ENTERPRISEN KÄTEVÄT OPPAAT TÄSTÄ

Näin minimoit riskisi ERP-hankinnassa

Lataa

Opas onnistuneeseen CRM-hankintaan

Lataa

CRM-hankinta oikeille urille

Lataa

Pikaopas myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin

Lataa

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta

Asiakkuudenhallinta, myynti ja markkinointiTaloushallinto ja toiminnanohjaus