Dynamics 365 on kuuma peruna – mikä siitä tekee mielenkiintoisen?

Viime perjantaina järjestimme aamiaistilaisuuden aiheesta Microsoft Dynamics 365 – mikä se on ja miksi se mullistaa tapamme tehdä töitä?

Tilaisuus keräsi paikalle lähes 50 innokasta kuulijaa, ja aamupäivän tehokas tietopaketti herätti runsaasti keskustelua ja kysymyksiä.

Aamun avasi Mepcon markkinointijohtaja Sampo Suomalainen, joka herätteli kuulijat aiheeseen ja kertoi Dynamics 365:n konkreettisista hyödyistä. Sen jälkeen Microsoftin Jani Liukkonen summasi Microsoftin perusteet Dynamics 365 -alustan kehittämiseen.

”Kaiken taustalla on halu yksinkertaistaa asioita sekä teknisellä että kaupallisella puolella. Ajatuksena on se, että jos esimerkiksi käyttäjällä on Dynamics AX eli nykyinen Operations, voi käyttäjä hankkia muita Dynamics 365 -palikoita edullisemmin kokonaisuuteen”, Liukkonen kertoi.

Modernien liiketoiminta-alustojen ykkönen?

Mepcon Leo Merikallio ja Jani Rauhala pureutuivat aamun esityksessään siihen, miksi Dynamics 365 on modernien liiketoiminta-alustojen ykkönen heti markkinoille tullessaan.

Mitkä asiat markkinoilla ovat Merikallion ja Rauhalan mukaan johtaneet tähän muutokseen?

Käytännössä pilvipalveluista on tullut yritysten arkea, yleisesti hyväksytty toimintamalli. Jo 52 % organisaatioista pitää pilvisovelluksia yhtä turvallisina kuin paikallisia sovelluksia. Tehtävien ja irrallisten työkalujen välillä hyppimiseen kuluu tuhottomasti aikaa, joten työn tuottavuuteen tulee panostaa. Liiketoimintamallit uudistuvat vauhdilla teknologisten innovaatioiden mukana, joten on aikakin siirtyä yhden alustan taktiikkaan. Dynamics 365 yhdistää ketterästi vanhasta terminologiasta tutut CRM:n ja ERP:n sekä tuo monia muitakin ominaisuuksia tähän uuteen liiketoiminta-alustaan.

dynamics-365-kartta

Microsoft Dynamics 365 -liiketoimintasovellusalustassa on tarjolla monenlaisia herkkuja, joista suurin osa esiteltiinkin aamiaistilaisuudessamme. Yksi kiinnostavista kokonaisuuksista on AppSource, Microsoftin moderni markkinapaikka erilaisille pilvikomponenteille. Markkinapaikalta löytyy jo satoja valmiita ratkaisukomponentteja eri ongelmiin.

Yksi Dynamics 365:n keskeisistä hyödyistä on saumaton liitettävyys useimmille tuttuun arjen työkalupakkiin, Office 365 -toimistosovellusten kokonaisuuteen.

”Office 365 on suuri kokonaisuus, jolla on jo miljoona rekisteröityä käyttäjää Suomessa. Jos yrityksessä on jo Office 365 käytössä, on enemmän tai vähemmän selviö ottaa Dynamics 365 käyttöön. Lisenssit ovat edullisempia, niihin kirjaudutaan samoilla tunnuksilla ja järjestelmät juttelevat hyvin keskenään”, Leo Merikallio summasi.

Analytiikkaa ja keinoälyä

Leo ja Jani esittelivät tilaisuudessa myös Power BI -raportointiratkaisua sekä Cortana Intelligence -tekoälyä. Power BI kokoaa eri tietolähteistä tietoa ja koostaa ne visuaalisesti näyttäviksi raporteiksi. Cortana Intelligence on koneoppimisen alusta, joka tekoälyn avulla luo ennusteita ja ehdottaa toimenpiteitä.

Yksi tärkeä osa Dynamics 365 -ratkaisua on kuitenkin Sales-osio, joka tarjoaa enemmän kuin nykyinen CRM. Sales on myynnin ja asiakkuudenhallinnan ratkaisu, jossa tärkeinä ominaisuuksina ovat

  • Myyntimahdollisuuksien hallinta
  • Myynnin some-tuki
  • Suunnittelu ja johtaminen
  • Yhteistyö myyntimateriaalien parissa
  • Mobiili myynti
  • Myynnin analytiikka

Leo ja Jani kävivät myös läpi Dynamics 365 -alustasta Customer Service -osion, joka on asiakaspalvelun kokonaisratkaisu, sekä Project Services -työkalun, jonka avulla voidaan hallinnoida projekteja.

Operations on uusi AX

Seuraavaksi esiintymisvuorossa olivat Ilari Pänkäläinen ja Petri Tiilikainen, jotka esittelivät Dynamics 365 -alustasta Operations-osion. Operations on talouden ja logistiikan kokonaisratkaisu, joka toimii kuten edeltäjänsä Dynamics AX. Tämä uusi pilvipalveluna toteutettava toiminnanohjausratkaisu antaakin käyttäjälleen vielä vähän enemmän.

”Operations-osiossa on sama ydin ja samat perusprosessit kuin aikaisemmissakin AX-versioissa, ja sen päällä on Lifecycle services -työkalu projektin läpivientiin ja ohjaamiseen sekä ympäristön ja kokonaisuuden hallintaan”, kertoi Petri Tiilikainen.

Operations-osion kuuluvat kaikki toiminnanohjauksen elementit, kuten taloushallinta, logistiikka ja tuotanto. Mikä tekee tästä osiosta edeltäjäänsä AX:aa paremman?

Yksi syy ovat siihen liitettävät lisäosat, kuten Office 365:n ja AppSourcen toimialaratkaisut, jotka tuovat perinteiseen toiminnanohjaukseen lisää tuottavuutta ja tehokkuutta. Tämän kaiken voi kätevästi liittää myös Power BI -raportointityökaluun. Pisteenä i:n päälle voidaan analytiikkaa ja älykkyyttä lisätä Microsoftin Machine Learning– tai IoT-ratkaisuilla.

Tehoa kenttäpalveluun Dynamics Field Servicella

Viimeisenä vuorossa oli Dynamics 365:n tärkeä moduuli nimeltä Field Service. Tätä osiota tulivat esittelemään Kaleva Helin sekä Jani Rauhala. Kaleva Helin kertoi ensin parin vuosikymmenen takaa ohjelmistojen kehityskaaresta, on premise -ratkaisuista pilvipalveluihin ja mobiiliappeihin.

Field Service on kenttäpalveluiden kokonaisratkaisu, joka tehostaa kenttätyön resurssien jakoa, ohjausta ja käyttöä. Ratkaisun avulla kustannukset alenevat, henkilöstö toimii tehokkaammin ja ratkaisu on käytettävissä mobiilisti ja paperittomasti.

”Field Service järjestelmä huolehtii, että keikalle lähtee aina oikeanlainen porukka. Järjestelmä hoitaa myös erilaiset optimoinnit, eli jakaa huoltoalueet ja reitit. Se myös tekee ehdotuksia, jos joku keikka peruuntuu, ja automaattisesti aikatauluttaa loppupäivän järjestyksen”, Jani Rauhala selvensi.

Field Service putoaa näppärästi myynnin ja ERP:in välimaastoon, sillä se sisältää muun muassa kunnossapitoon liittyvää laskutusta, logistiikkaa ja varastotilanteiden hallintaa, mutta taas toisaalta työkaluja parempaan asiakaspalveluun.

Oli kiintoisaa havaita, että esityksemme herättivät paljon ajatuksia ja kysymyksiä meidän asiantuntijoillemme. Dynamics 365 on vielä niin tuore asia, että moni asia tulee varmasti kehittymään vielä radikaalistikin. Lupaamme pitää sormen pulssilla ja pitää asiakkaamme ja muut kiinnostuneet jatkossakin kartalla Dynamics 365:n saloista!

Facebooktwitterlinkedin

Kaisa Suomalainen

Kaisa on sosiaalinen ja konstailematon markkinoinnin moniosaaja. Kaisa toimii Lead Managerina sekä markkinoinnin asiantuntijana. Kaisan osaaminen perustuu eri myynnin ja markkinoinnin järjestelmien sujuvaan käyttöön sekä aitoon kiinnostukseen asiakkaiden sekä potentiaalien oikeista hoitomalleista.
Kaisa on koulutukseltaan kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin tradenomi, jonka sydäntä lähellä on laadukas inbound-markkinointi. Aiemmissa töissään Kaisa on toiminut mm. BtoC-puolella myymäläpäällikkönä, jolloin asiakaspalvelu, markkinointi sekä myynti tulivat tutuksi. Työajan ulkopuolella Kaisan löytää elämäntapamuutoksen myötä joko tanssimasta reggaetonia tai tekemästä rankkaa kuntosalitreeniä. Kaisa myös rakastaa laulamista sekä koiransa kanssa oleilua.

Opas onnistuneeseen

CRM-hankintaan

Lataa ilmaiseksi

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta