Teknologia tehostaa myyntityötä – ja sparraa onnistumaan

Valtavasti tekemistä – vähän aikaa. Paljon kohinaa ja yksityiskohtia. Mistä aloittaa ja mitä tehdä seuraavaksi? Hektinen työympäristö, lukuisten järjestelmien päivittäinen käyttö ja vaativa asiakastyö ovat tuttua kauraa monelle myyjälle. Kaikeksi onneksi Microsoft työstää ratkaisuja, joilla suurin osa näistä ongelmista saadaan selätettyä.

Microsoft esitteli Dynamics365-tuotteen lanseerauksen yhteydessä demoja, joista kävi selvästi ilmi, mihin suuntaan myyntityö ovat tulevaisuudessa menossa. Miljoona suomalaista Office365-käyttäjää voivat nyt viedä myynnin aivan uudelle tasolle Dynamics365-liiketoimintaprosessien avulla.

Millaisia apuja myyjille sitten on luvassa? Käyn seuraavaksi läpi demojen lupauksia:

Ajantasainen ja kehittyvä to do -lista.

  • Myyjä näkee yhdessä näkymässä kaikki hänelle osoitetut tehtävät.
  • To do -lista muodostuu automaattisesti kalenterimerkintöjen ja sähköpostiviestien pohjalta koneoppimisen avustamana. Kun myyjä viestii myyntimahdollisuuksien kanssa, kone analysoi viestien sisällön ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä.
  • Työn aloittaminen keskeytyksen jälkeen on nopeaa, koska ajantasainen to do -lista muistuttaa tehtävistä.

Tarvittava tieto yhdessä paikassa – nopea tilannekatsaus

  • Perinteisesti CRM:ssä sijainnut asiakastieto löytyy nyt sähköpostikontaktien yhteydestä. Toisin sanoen kaikki asiakkaan tiedot ovat yhdessä ja samassa paikassa. Tähän tietoon pääsee käsiksi yhden napin painalluksella myös mobiililaitteella.
  • Myyjä näkee asiakkaan esittämät tukikysymykset ja muiden myyjien tekemät tarjoukset järjestelmästä, mikä tehostaa myyntipuheluita. Microsoftin Linkedin –ostos tuo tähän alueeseen mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
  • Nopea tilannekatsaus ennen myyntitapaamista toimii hyvänä keskustelun avauksena.

Vähemmän kirjautumisia eri järjestelmiin – backoffice mikroaskareeksi

  • Tarjoukset voi tehdä suoraan sähköpostin välilehdellä, jolloin muihin järjestelmiin ei tarvitse erikseen kirjautua.
  • Kaikki toimenpiteet voidaan tehdä ilman pitkiä toimenpideketjuja, jotka usein keskeytyvät hektisessä työmaailmassa. Tämä säästää huomattavasti aikaa.
  • Nykyiset backoffice-tehtävät muuttuvat nopeiksi mikroaskareiksi, joita voidaan tehdä vaikka taksin takapenkiltä – kuten demossakin esiteltiin.

Teknologia tukee intuitiota

  • Myyjät ovat usein taitavia arvioimaan tarjouksen onnistumisen todennäköisyyksiä. Nyt intuitio saa tukea teknologiasta, joka analysoi myyntimahdollisuuksien kanssa käytyä viestintää ja sen sävyä, sekä ennustaa lopputuleman analyysin perusteella.
  • Myyntimahdollisuuden tilaa voidaan tarkastella joko yksittäisenä tai myyjä- tai yritystason portfoliona.
  • Päätelmät esitetään yhdessä näkymässä, jolloin tieto on kaikkien saatavilla ja eri osapuolten on helppo keskustella toimenpiteistä yhdessä. Myyntijohdon ja myyjän välinen keskustelu siirtyy faktojen keräämisestä analyysin ja toimenpiteiden laatimiseen.

Väsymätön sparraaja auttaa onnistumaan

  • Koneoppimista paketoidaan entistä valmiimmaksi. Myyntimahdollisuuden tilanneanalyysi ja lisämyyntimahdollisuudet voidaan ottaa käyttöön pakettiratkaisuna D365:n kylkeen.
  • Mielenkiintoista on myös sähköpostien kielen analyysi – ongelmat, tapaamisehdotukset ja myyntimahdollisuudet erotetaan automaattisesti toisistaan ja myyjälle ehdotetaan toimenpiteitä analyysin pohjalta.
  • Jokainen myyjä saa työteliään ja järjestelmällisen avustajan ohjaamaan arkipäivän onnistumisiaan.

Demoissa esiteltiin Microsoftin tuotteiden rajojen sekoittumista, upottamista ja linkkaamista. Sovellukset eivät ainoastaan integroidu, vaan relevantti tieto siirtyy niiden välillä älykkäästi – ja päätyy aina oikeaan paikkaan. Loppukäyttäjä ei tiedä, mikä alue tuottaa kunkin toiminnallisuuden, mikä on sinällään hyvä mittari integraation onnistumiselle.

Lopputuloksena loppukäyttäjän arki tehostuu ja työtehtävät pystytään tekemään nopeammin. Tämä näkyy asiakkaalle parempana palveluna ja yrityksille onnistumisina.

Me Mepcossa työskentelemme joka päivä tehokkaan myyntiprosessin eteen. D365 ja O365 tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia kehittää myyntiprosessia. Tule kuulemaan lisää webinaareihimme:

Webinaari: Uusi Dynamics 365 -konsepti on täällä – mitä sinun tulee tietää. Tiistaina 15.11.2016 klo 9-9.30. Lue lisää ja ilmoittaudu webinaariin tästä.

Webinaari: Uusi Dynamics 365 on täällä – mitä AX-asiakkaan tulee tietää? Keskiviikkona 16.11.2016 klo 9-9.3. Lue lisää ja ilmoittaudu webinaariin tästä.

Facebooktwitterlinkedin

Heikki Tukiainen

Heikki on Accountor Enterprisen liiketoiminta-alustojen johtaja. Heikin työhistoria ulottuu McKinseyn liikkeenjohdon konsultoinnista Nokian liiketoiminnan kehitykseen ja Pretaxin talouden ulkoistuspalveluihin. Heikillä on kokemusta pilvipalveluista, taloushallinnon arjesta ja johtamisesta, kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä yritysten strategioista. Koulutukseltaan Heikki on tuotantotalouden DI.

Vapaa-aikaansa Heikki viettää radio-ohjattavien lentokoneiden ja suunnistuksen parissa. Unelmia vaaliva mies viihtyy metsässä kompassin ja kaksospoikiensa kanssa – ja on kaksonen itsekin.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta