Marketing ABC for dummies – ethän kuulu tähän joukkoon?

CRM-järjestelmä on olemassa, mutta siitä ei oteta kaikkia tehoja irti.

Kuulostaako tutulta?

CRM-järjestelmä on aikoinaan hankittu, mutta tiedot eivät ole ajan tasalla. Pahimmassa tapauksessa järjestelmää ei käytetä lainkaan tai korkeintaan satunnaisesti: asiakastieto on myyjän omissa muistiinpanoissa ja kontaktit läppärin kovalevyn excel-listoilla. Myyjät päivittävät CRM:ään uusia henkilöitä, jos muistavat tai jaksavat.

Rempallaan oleva asiakastieto hankaloittaa myös markkinoinnin työtä. Kun markkinointi haluaa lähettää viestin tulevasta tapahtumasta tai kertoa asiakkaille uudesta tuoteominaisuudesta, tuodaan järjestelmään käsityönä hätäisesti päivitetty excel. Ja sama toistuu, kun seuraavan kerran halutaan viestiä jollekin kohderyhmälle.

Kuulostaako järkevältä tavalta toimia?

Nämä eivät yleensä ole varsinaisia syitä asiakastietojärjestelmien alennustilalle, vaan oireita epäselvistä pelisäännöistä ja puuttuvista prosesseista.

Oravanpyörä on valmis. Kun järjestelmää ei käytetä, hapantuu siellä oleva tieto. Ja jos asiakastieto löyhkää kuin viikon vanha maito, katoaa viimeinenkin motivaatio järjestelmän päivittäiseen hyödyntämiseen.

Hyvä CRM-järjestelmä korreloi suoraan järjestelmän ja siellä olevan datan ajantasaisuuden kanssa. Mitä CRM:ään ei ole merkitty, sitä ei ole olemassa.

Meidän neuvomme?

Automatisoi kaikki sellainen asiakastietoon ja sen hallintaan liittyvä, missä ei tarvita ihmistä. Se tekee elämästä hurjasti helpompaa ja vapauttaa aikaa oikeasti tuottavaan työhön. Tähän tietysti tarvitaan toimivat järjestelmät sekä prosessien huolellista suunnittelua.

Tässä kolme konkreettista tapaa helpottaa myynnin ja markkinoinnin tekijöiden arkea sekä parantaa tuloksia automatisoimalla asiakastietoon liittyviä toimintoja.

A) Integroi asiakkuudenhallinta- ja markkinointiautomaatiojärjestelmät

Parhaimmassa tapauksessa CRM on integroitu markkinointiautomaatiojärjestelmään. Tiedot kulkevat saumattomasti järjestelmien välillä, jolloin käsityöltä vältytään.

Inbound-liidit uivat markkinointiautomaatiojärjestelmästä suoraan CRM:ään ja myyjien käsittelyyn. Markkinoinnin kohderyhmälistat kootaan ajankohtaisesta kontaktikannasta halutuilla kriteereillä CRM:ssä, ja sama lista synkronoituu myös markkinointiautomaatiojärjestelmään.

Toimenpiteiden teho paranee, manuaaliseen työhön liittyvien virheiden riski pienenee ja aikaa säästyy tuottavampaan työhön. Markkinoinnilla jää enemmän aikaa vaikka liidien tuottamiseen ja jalostamiseen.

Markkinoinnin järjestelmän tuottama tieto hyödyttää suoraan myös myyjiä: he esimerkiksi näkevät, miten liidi on  käyttäytynyt yrityksen verkkosivuilla tai mitä sähköposteja hän on avannut ja klikannut.

B) Seuraa helposti, mitä mitä yrityksestänne ja alastanne puhutaan somessa

Mitä yrityksestäsi puhutaan sosiaalisessa mediassa? Vaikka kävisit päivittäin kahlaamassa kaikki sosiaalisen median kanavat, saattaa sinulta silti mennä  arvokasta tietoa ohi.

Tämä seuranta kannattaa automatisoida sopivilla työkaluilla.

Markkinoilla on paljon päteviä pilvipalveluita. Esimerkiksi Microsoft Dynamics CRM:ään sisällytetty Social Engagement -ohjelmisto ratkaisee ongelman sujuvasti.

Social Engagement on sosiaalisen kuuntelun työkalu, joka antaa sinulle kattavan näkymän verkossa käytyihin keskusteluihin. Ohjelmistoon voi määrittää avainsanoja, joista se kerää dataa koontinäyttöön. Voit esimerkiksi seurata palveluiden tai tuotteiden nimiä sekä seurata, mitä yrityksestänne ylipäätään ajatellaan. Yhtä lailla voit seurata alaanne tai kilpailijoitanne koskevaa julkista keskustelua.

Voit myös tarkkailla, onko jonkin tietyn aiheen keskustelu kiihtyvää vai hiipuvaa. Näin pysyt hyvin kärryillä toimialasi kuumista puheenaiheista.

CRM:ään yhdistetty sosiaalisen median seuranta on myös hyvä tapa rikastaa staattisempaa asiakasdataa reaaliaikaisemmalla tiedolla henkilön käyttäytymisestä verkossa.

C) Havainnollista kaikki sinulle tärkeä tieto yhteen näkymään

Jokaisen yrityksen yksi perusasioista on säännöllinen raportointi johdolle.

Vaikkapa markkinointiyksikkö joutuu räpiköimään tietotulvan suossa suuren datamäärän vuoksi. Pahimmassa tapauksessa data on hajallaan eri järjestelmissä: CRM, markkinoinnin automaatio, verkkosivuston analytiikka, ja niin edelleen.

Silloin raportointi on yhtä tuskaa. Onneksi tähänkin löytyy näppärä apu – ja se on vieläpä perusominaisuuksiltaan ilmainen.

Power BI auttaa yritystä luopumaan sekavista kopioi-ja-liitä-tyyppisistä powerpoint-esityksistä ja aikaa vievistä raportoinneista yhden klikkauksen taktiikalla.

Power BI -koontityökalu kokoaa kaikkien tärkeimpien datalähteiden tiedot yhteen koontinäkymään. Tiedot päivittyvät (lähes) reaaliaikaisesti.

Power BI:n asennus hoituu valmiin asennuspaketin avulla syöttämällä omien verkkopalveluiden tunnukset (kuten Dynamics CRM Online, Dynamics Marketing, Google Analytics). Power BI integroituu näppärästi myös Azuren palveluihin.

Visuaalisesti selkeä koontinäkymä näyttää juuri sitä tietoa, jota haluat sen näyttävän. Esimerkiksi markkinointia saattavat kiinnostaa verkkosivukävijöiden ja konversioiden määrät tietyltä aikaväliltä sekä niiden vertaaminen aiempiin kuukausiin tai keskiarvoihin. Power BI voi kerätä samaan näkymään vaikkapa myös CRM:ään tulleet liidit sekä markkinoinnin liideistä lähteneiden kauppojen kappale- ja euromäärän.

Mitä seuraavaksi?

Jo nämä kolme suhteellisen yksinkertaista esimerkkiä osoittavat, miten paljon hyötyjä voit saavuttaa automatisoimalla asiakastietoon sekä sitä käsitteleviin myynnin ja markkinoinnin järjestelmiin liittyviä prosesseja.

Koskaan ei ole liian myöhäistä laittaa asiakastiedon hallinnan rutiineja kuntoon. Paras hetki aloittaa on varmasti jo mennyt, toiseksi paras on nyt heti.

Mitä vielä odotat?

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyössä on kyse järjestelmien, ihmisten ja prosessien suuresta sinfoniasta. Lataa ensiavuksi ilmainen Liideistä diileiksi -pikaoppaamme:

mepco-liideista-diileiksi-cta

 

Kirjoittajat

Kaisa Suomalainen, Lead Manager, markkinointiasiantuntija

kaisa_suomalainen2-169x169Kaisa on sosiaalinen ja konstailematon markkinoinnin moniosaaja. Kaisa toimii Mepcossa Lead Managerina sekä markkinoinnin asiantuntijana. Kaisan osaaminen perustuu eri myynnin ja markkinoinnin järjestelmien sujuvaan käyttöön sekä aitoon kiinnostukseen asiakkaiden sekä potentiaalien oikeista hoitomalleista.

Kaisa on koulutukseltaan kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin tradenomi, jonka sydäntä lähellä on laadukas inbound-markkinointi. Mepcoa edeltävissä tehtävissä Kaisa on toiminut mm. BtoC-puolella myymäläpäällikkönä, jolloin asiakaspalvelu, markkinointi sekä myynti tulivat tutuksi.

Työajan ulkopuolella Kaisan löytää elämäntapamuutoksen myötä joko tanssimasta reggaetonia tai tekemästä rankkaa kuntosalitreeniä. Kaisa myös rakastaa laulamista sekä koiransa kanssa oleilua.


Jenni Ylipahkala, markkinointiasiantuntija

jenni-ylipahkalaJenni työskentelee Mepcolla markkinointiasiantuntijana. Työ markkinoinnin parissa on Jennin mielestä antoisaa, koska mikään työpäivä ei ole samanlainen ja joka päivä oppii jotain uutta.

Työssä saa käyttää luovuutta, mutta yhtä aikaa työrutiinit pyörivät tiiviisti markkinointiautomaatio- ja asiakkuudenhallintajärjestelmien parissa, joka vaatii tarkkuutta, mistä Jenni myös pitää. Koulutukseltaan Jenni on liiketalouden tradenomi sekä kauppatieteiden maisteri. Markkinoinnin lisäksi Jenniltä löytyy työkokemusta asiakaspalvelusta ja taloushallinnosta.

Vapaa-ajalla Jenni tykkää viettää aikaa ystävien kanssa, matkustella ja hakata säkkiä kuntonyrkkeilyn merkeissä.

 

 

 

Facebooktwitterlinkedin

Paavo Laaksonen

Paavo on yksi inbound-markkinointitoimisto Advance B2B:n perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.

OTA YHTEYTTÄ

Kerro, miten voimme olla avuksi. Jätä yhteystietosi niin palaamme asiaan viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. Ota ensimmäinen askel jo tänään, älä odota huomiseen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta