Tekoäly tehostaa liiketoimintaa – huomioita Ignite-konferenssista

Microsoftin Ignite-konferenssi on menossa parasta aikaa Atlantassa, Yhdysvalloissa. Yksi konferenssin ydinviesteistä on tekoälyn vahva tuleminen ja sen vaikutukset liiketoimintaan.

Ensimmäisen päivän keynotessa Microsoftin Satya Nadella puhui laajasti tekoälyn vaikutuksesta. Seuraavassa muutamia havaintoja Nadellan puheenvuorosta.

Microsoft on ainutlaatuisessa asemassa tekoälyn hyödyntämiseen

Ihmiset käyttävät suuren osan päivästään Microsoftin käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen parissa, mikä asettaa yhtiön ainutlaatuiseen asemaan. Missionsa mukaisesti Microsoft auttaa ihmisiä tekemään ja saavuttamaan enemmän – myös tekoälyn avulla.

Olemassa oleva tietomassa tarjoaa mahdollisuuden kuorruttaa tämä vahva lähtökohta älyllä ja samalla vaikuttaa siihen, miten ratkaisuja käytetään tulevaisuudessa. Tekoäly rakentaa uuden käyttöliittymän ja valintakerroksen nykyratkaisujen tarjoamiin toiminnallisuuksiin.

Käyttöliittymällä tarkoitan esimerkiksi puheohjausta tai uudentyyppisiä muistutuksia, valintakerroksella ehdotuksen pohjalta suoritettavia toimintoja – esimerkiksi asiakasentiteetin päivittämistä tai Skype-puhelua valitulle asiakkaalle.

Miten tekoälystä tulee korvaamaton apu?

Tekoäly opettaa itse itseään. Algoritmit oppivat ihmisten valinnoista ja viisastuvat vähitellen entistä paremmiksi. Oppimiskierre olisikin hyvä saada liikkeelle mahdollisimman nopeasti.

Esimerkiksi nykyiset CRM-ohjelmistot harvemmin osallistuvat itse myyntitoimintaan, vaan usein niitä täytetään lähinnä myyntijohtajan pyynnöstä. Entä jos CRM olisi aidosti korvaamaton apuväline myyntimiehelle?

Niin voi käydä, jos tekoälyä hyödynnetään esimerkiksi näin:

  • CRM-tekoäly seuraa asiakkaiden ydinhenkilöiden viestintää ja kehitystä Internetissä ja ehdottaa toimenpiteitä. LinkedIn-ostos tarjoaa tähän erinomaisen lähtökohdan.
  • Sähköpostit lajitellaan automaattisesti ja tekoäly ehdottaa niiden perusteella toimenpiteitä. Kielianalyysin pohjalta voidaan huomata, sisältääkö sähköposti reklamaation vai tarjouspyynnön ja tämän pohjalta ehdotetaan oikeaa toimenpidettä.
  • Tekoäly käy CRM:n tietoja läpi ja ehdottaa niiden perusteella esimerkiksi asiakkaan tapaamista tai yhteydenottoa.

Kaikissa ylläolevissa käyttötavoissa suoritettu toimenpide antaa palautteen, koneoppiminen kerää tietoa ja vahvistaa osaamistaan. Näin oppimisen kierre on valmis ja apurista tulee entistä korvaamattomampi.

Kaikki nämä olivat Igniten keynotessa kuvattuja käyttötapoja. Microsoft on tuomassa näihin alueisiin ratkaisuja jo vuoden 2016 aikana.

Tekoäly muuttaa myymistä ja ostamista

Keynotessa käytiin myös läpi, miten ostaminen voi muuttua tekoälyn avulla. Asiakkaan luottamuksen rakentaminen vie huomattavasti aikaa. Jos tätä prosessia voidaan helpottaa, sillä on valtava merkitys yritysten menestykselle.

Esimerkkinä luottamuksen rakentamisesta Nadella mainitsi kasvoihin perustuvan tunnistuksen hyödyntämistä Uber-takseissa. Vahva tunnistaminen auttaa asiakasta luottamaan kuljettajaan ja tekemään ostopäätöksen nopeasti.

Valokuvista keittiöksi tekoälyn avulla

Luottamusta voidaan rakentaa myös konkretisoimalla tulevaa ratkaisua. Me IT-teollisuudessa olemme tottuneet demoihin ja POC:eihin (Proof-of-Concept). Tulevaisuudessa älylasit auttavat visualisoimaan maailmaa asiakkaan silmin ja nopeuttavat siten ostopäätöksen tekemistä.

Yhtenä demona esitettiin, miten tekoäly osaa suunnitella unelmien keittiön henkilön valitsemien valokuvien avulla. Tekoäly ”täyttää” täydellisen vaatimusluettelon kuvien perusteella, ja laatii suosituksen ensimmäiseksi ratkaisuksi.

Tätä ratkaisua sitten visualisoidaan älylasein ja viimeistellään asiakkaan kanssa interaktiivisesti. Lopulta asiakas voi kävellä kotonaan älylasit päässään ja ihailla uutta keittiötään ennen sen valmistumista.

Digital Twin (Digitaalinen kaksonen) on käsite, joka kuvaa tätä keinotodellisuuden kopiota oikeasta maailmasta.

Tekoäly päättää, mitkä yritykset voittavat

Nykymaailmassa ne yritykset, jotka onnistuvat nopeiten vakuuttamaan asiakkaan oman ratkaisunsa parhaudesta, ovat voittajia. Kaikki keinot valjastetaan tähän ydinprosessiin.

Kysymys on luottamuksen rakentamisesta ja ratkaisun helposta kuvaamisesta, joista molempiin tekoäly tarjoaa ratkaisuja.

Meidän kaikkien on oltava hereillä ja pohdittava, toisiko tekoäly meillekin kilpailuedun. Mepco seuraa herkeämättä ja kiinnostuneena tämän markkinan kehitystä. Me myös keskustelemme mielellämme tekoälyn mahdollisuuksista kanssasi!

Satya Nadellan keynoten voit käydä kuuntelemassa kokonaisuudessaan Microsoft Ignite 2016 -tapahtuman verkkosivuiltaKäy myös lukemassa Heikin ja Leon tuliaiset Microsoft World Partner Conferencesta Mepcon blogista!

Facebooktwitterlinkedin

Heikki Tukiainen

Heikki on Accountor Enterprisen liiketoiminta-alustojen johtaja. Heikin työhistoria ulottuu McKinseyn liikkeenjohdon konsultoinnista Nokian liiketoiminnan kehitykseen ja Pretaxin talouden ulkoistuspalveluihin. Heikillä on kokemusta pilvipalveluista, taloushallinnon arjesta ja johtamisesta, kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä yritysten strategioista. Koulutukseltaan Heikki on tuotantotalouden DI.

Vapaa-aikaansa Heikki viettää radio-ohjattavien lentokoneiden ja suunnistuksen parissa. Unelmia vaaliva mies viihtyy metsässä kompassin ja kaksospoikiensa kanssa – ja on kaksonen itsekin.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta