Myyntijohtaja – otatko markkinointinne tuesta kaiken irti?

Yksi B2B-markkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on tukea myyntiä tuottamalla lämpimiä liidejä. Myynti ja markkinointi ovat saman, liikevaihdon kasvattamiseen tähtäävän prosessin osia.

Monelle myyntijohtajalle tämä on kuitenkin arjessa vieras ajatus. Markkinointi on monen B2B-myyntiorganisaation näkökulmasta erillinen toiminto, jolla on omat tavoitteensa ja toimintamallinsa. Jos myynti saa markkinoinnilta liidejä tai muuta konkreettista tukea asiakashankintaan, sen on lähinnä positiivinen yllätys.

Tukea ei siis osata vaatia, tai edes pyytää. Jos markkinointikaan ei ole aloitteellinen osapuoli yhteistyön syventämisessä, ei parempia tuloksia ole odotettavissa.

Miten markkinoinnin tulisi tukea myyntiänne?

Millä osa-alueilla myynnin kasvattamisesta vastaava voi pyytää ja odottaa saavansa konkreettista tukea markkinointiin, erityisesti liittyen liideihin sekä niiden tuottamiseen ja hyödyntämiseen? Tässä kolme ehkä tärkeintä osa-aluetta:

Liidien tuottaminen

B2B-myynti elää liideistä, ja tasaisen laatuliidien virran varmistaminen on parasta apua, mitä markkinointi voi myynnille tarjota. Pelkän määrän sijasta keskeistä on myös liidien laatu. Sitä varten liidin määritelmän täytyy olla selkeä ja käytettävien järjestelmien tukea kvalifiointia. Esimerkiksi erilaiset liidipisteytyksen mahdollistavat markkinoinnin automaatiotyökalut sekä toimiva yhteys CRM-järjestelmään liidien jakamiseksi ovat keskeisiä apuvälineitä työssä.

Liidien lämmittely

Kaikki liidit eivät ole valmiita ostamaan, vaan useimmat vaativat aktiivista lämmittelyä. Yleensä sen tulisi tapahtua nimenomaan markkinoinnin toimesta, jotta myynti pääsee keskittymään niihin liideihin, jotka ovat valmiita ostamaan. Liidien lämmittely vaatii tarkoitukseen soveltuvaa teknologiaa, joka mahdollistaa älykkään, liidin käyttäytymiseen ja taustatietoihin perustavan viestinnän kohdentamisen.

Paremmat eväät myyntityöhön

Kun liidi vihdoin on saavuttanut riittävän kypsyysasteen, se useimmiten siirtyy myynnille ilman sen kummempaa taustatietoa. Myynti kuitenkin hyötyy valtavasti liidin verkkokäyttäytymistiedoista: mitä sivuja, blogeja ja muita sisältöjä henkilö on lukenut ja milloin? Mitä reaaliaikaisempaa tieto on, sitä paremmat eväät myyjä saa oman työnsä menestyksekkääseen tekemiseen.

Pyydä apua, tarjoa omaasi

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö vaatii selkeitä toimintatapoja ja yhteisiä tavoitteita. Lisäksi tarvitaan tekemistä tukevaa teknologiaa, joka tuo myynnin ja markkinoinnin prosessit samaan toimintaympäristöön.

Jos haluat markkinoinnin helpottavan omaa ja tiimisi työtä, sinun täytyy osata itse pyytää oikeita asioita. Muista, että yhteistyössä on aina kaksi osapuolta. Kuuntele markkinoinnista vastaavaa kollegaasi ja hänen toiveitaan herkällä korvalla; mitä hän tarvitsee sinulta ja tiimiltäsi, jotta voisi auttaa teitä onnistumaan parhaalla mahdollisella tavalla?

Haluatko lukea lisää myynnin ja markkinoinnin yhteistyön haasteista sekä niiden ratkaisemisesta? Lataa tuore pikaoppaamme – saat konkreettisia neuvoja, jotka voit viedä käytäntöön vaikka heti!

mepco-liideista-diileiksi-cta

Facebooktwitterlinkedin

Sampo Suomalainen

Markkinointijohtaja Sampo Suomalainen on toiminut useissa yrityksissä ratkaisumyynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä yli 35 vuotta. Kokemusta on kertynyt isojen myyntihankkeiden luotsaamisesta ja myynnin sparrauksesta. Aikaisemmin Sampo on toiminut muun muassa HP:n myyntijohtajana sekä ollut Siemensin sektoritoimialavastuussa.

Vapaa-aikaansa Sampo viettää mökkeilyn ja moottoripyöräilyn parissa. Mutkaton mies viihtyy mutkaisilla teillä Ducati Monsterin selässä.

PYSY AJAN TASALLA

TILAA ILMAINEN UUTISKIRJE

Saat yrityksemme tuoreimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Tilaan uutiskirjeen aiheesta